torsdag 25. januar 2007

Svette indere og sjokolademousse..

Hei!

Takk for alle de utrolig hyggelige kommentarene vi har faatt. Alltid like koselig aa hoere om all snoen som har kommet hjemme, og om kulda som lurer rundt hushjoernet ;0)

Etter elleve late dager i Goa, (med paafoelgende vannpipe, ayurvedic massasje, god mat og utallige solnedganger) fikk vi endelig ut fingern og fant ut at vi ville reise soerover. Vi tok et nattog ned til Kollam, Kerala. Nattoget var ikke helt saann vi hadde forestilt oss det. Toget "stoppet", vi kastet oss paa, og ble moett av cirka en million svette indere med bart. "Kupeen" vaar bestod av aatte glisne plastikkbenker med paafoelgende seks svette indiske menn (alle med bart selvfoelgelig). Togturen tok 18 lange timer, men vi koste oss med kortspill, boeker og svett gulost som Hedvig for sikkerhets skyld hadde brukt som hodepute (alt for aa passe paa godsakene) saa den minnet mer om blaut gulostpudding. (Ja, Helle var ikke saa fornoeyd med Hedvigs prioriteringer av hvilke verdisaker man skal oppbevare naermest kroppen)

Uansett, vi kom da fram til slutt. I Kollam valgte vi aa dra paa en elvetur i Keralas "backwaters". I ekte veneziansk stil ble vi vist rundt i trange, sjarmerende kanaler omringet av et utrolig frodig landskap. En ypperlig maate aa se hvordan de innfoedte lever og arbeider side om side med elva. Til Helles store fryd fikk vi endelig smake paa fersk kokosmelk rett fra noetta! Deilig kaldt og forfriskende! Kvelden ble brukt til aa blant annet spise en fristende sjokolademousse som dessert. Dette resulterte i en helsikes magasjau/dritua/feber/kramper/oppkast/egentlig alt du kan tenkte deg av dritt paa en gang!

Og dagen etter hadde lure oss for sikkerhets skyld bestilt en 24 timers tur fra Kollam til Alleppey med husbaat! Dette skal vissnok vaere et av de stoerste hoeydepunktene i Soer-India. Vi pakket og dro, spydde og dreit litt, og kom oss ombord paa husbaaten. Her ble vi moett av hele tre indiske menn med bart (selvfoelgelig), alle til vaar disposisjon. En kokk, en skipper og en tjener. Baaten hadde egen sittesalong, kjoekken, bad, to soverom og soldekk. Det ble en "hektisk" dag med mye lesing, spising, fotografering og pur latskap. Og litt feberfantasier for Hedvig sin del. Helle holdt seg i godlage til natten senket seg stille over oss. Da var det heftige intervaller mellom doskaala, boetta og senga. Turen var absolutt verdt pengene, ikke tro at vi ikke fikk tid til aa kose oss, til tross for resultatet av sjokolademoussen dagen foer!

Naa har vi strandet i Alleppey og drar ikke herfra foer mageinnholdet er fast og fint igjen. Det siste doegnet har vi ligget rett ut paa et hotellrom. Helle var sikker paa at hun skulle doe og Hedvig kjedet seg kvakk ihjel, men har faatt tiden til aa gaa med aa vaere loepegutt for syyyyyke Helle, selvklipp av haar og hyppige dobesoek.

Haaper mageinnholdet deres er hakket bedre enn vaart og at dere har det bra til tross for LO-strid, oljelekkasje og sykehuskonflikten. Ta det med ro, mildvaeret kommer!

3 kommentarer:

Mette, Maren og Ole sa...

Eeendelig.....Nå ventet vi veldig på et nytt reisebrev. Vi følger med på kartet og synes det er spennende å vite at vi har kjente og kjære på tur i India. Jeg nevnte noe om bakterienivået, tror jeg.... Huff, men det meste går over av seg selv. For en tur, for noen opplevelser. Herlige bilder også, spesielt det av de to nydelige jentene med blomst i håret.
Her hjemme: Fryser snart på oss ett eller annet. 24 minusgrader i dag tidlig. Rart at vi i det hele tatt virker i slik kulde. En liten trøst er at det faktisk er blitt litt lysere ute om ettermiddagen. Ja, det går mot lysere og varmere ??? tider.
Nok en "knusekos" fra oss på Kløfta :)

tor sa...

Dere kan ta noroxin som foreskrevet. Det er litt godt å lese at dere ikke bare koser dere... sånn at vi ikke blir alt for misunnelige... hilsen litt slem pappa som holder hestene inne i kulda...

Unknown sa...

Før jeg starter å skrive denne kommentaren vil jeg gjerne få én ting på det rene. Aldri under noen omstendighet har jeg vært så frastøtt av et ord som når jeg hørte uttrykket "Blaut Gulostpudding". Takk.



Hei Helle og Hedvig :)

Bra at dere har oppdatert bloggen igjen, ser dere har lagt ut noen bilder her også. Flottflott :D Skikkelig spennende å lese om alt dere opplever. Høres ut som dere opplever India både på godt og vondt. Viktig å passe på håndvasken vet dere jenter. Og ikke spis sjokolademousse med skadelige bakterier i. Det er dumt :P

Siden dere sikkert ikke klarer å vente på nyheter fra kjipe vinternorge så kan jeg gi dere litt rykende ferske nyheter fra østfold. Det har seg nemlig slik at vinteren har kommet hit også. Det har vært rapportert om temperaturer ned i -16. Heldigvis har jeg bare 56 meter å løpe fra internatet mitt til klasserommet og matsalen, så jeg klarer meg foreløpig fint. Bortsett fra det så er det ikke så mye å melde om. Oppdaget et par nye band jeg liker i forrige uke. Nada Surf og The Shins, heter de.

Sånn tilfeldigvis er jeg i det litt skravlete humøret i kveld. Men jeg prøver iallefall å si at jeg ønsker dere en fortsatt flott reise. Som sagt må dere være forsiktige og passe på hverandre. Selv om det virker som dere er flinke til dette :) Dessuten synes jeg dere burde skrive kort til meg. DET hadde vært kult! :D Selv om det kanskje ikke er like kult når jeg spør om det på denne måten :P

Jada...

Og ellers har jeg det bra.

Akkurat nå sitter jeg og lurer på om det er teit om kommentaren min blir lengre enn innlegget deres. Kanskje det er en uskreven bloggregel at en kommentar aldri skal være lengre enn et innlegg. Man kan aldri vite, og før man vet ordet av det har man gestapo på døra. Best jeg slutter nå.